Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2040467   Dificultats d'Aprenentatge de les Matemàtiques
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   8/1/2024 - 19/3/2024 (100 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   28PR Dificultats d'Aprenentatge de les Matemàtiques
  
Inscripció   01/09/2023 - 08/01/2024
  
Cost matrícula (Euros)   200
  
Descripció i   Metodologia:   Les dificultats d'aprenentatge de les matemàtiques constitueixen un dels trastorns de l'aprenentatge que ha suscitat més interès en el món de l'educació. Malgrat això, aquest interès no s'ha traduït en prou investigació per comprendre'l en tota la seva profunditat. Per sort, en els darrers anys hi ha un interès creixent per conèixer el desenvolupament del pensament matemàtic.
En aquest curs intentarem desenvolupar alguns dels coneixements acumulats fins al moment. Un primer element que cal tenir present és el de delimitar allò que entenem com a dificultats en les matemàtiques. Per tal de comprendre millor les dificultats que troben determinats alumnes en aquesta àrea, ens proposem estudiar com es desenvolupen les habilitats per al càlcul i abordar el context en què aquestes es fan operatives: la resolució de problemes, considerant tant el que fan els alumnes competents com les dificultats que hi troben molts altres.
La comprensió d'aquests fenòmens ens permetrà plantejar-nos com donar una resposta educativa a tots els alumnes que, per un motiu o altre, fracassen en les matemàtiques, una àrea curricular tan necessària en una societat moderna com la nostra.


Metodologia

Posem a la disposició dels participants una metodologia en línia que es basa en un procés d’aprenentatge continuat i progressiu que es recolza en tota una sèrie de recursos i dinàmiques de treball. La realització del seguit d’activitats i qüestionaris d’avaluació condueix a assolir els objectius del curs a partir de la contínua interacció entre els participants i la formadora.

Les principals característiques metodològiques dels cursos són les següents:

• Es presenten els materials en els formats següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.
- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta per la formadora, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb la formadora és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.


Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   • Conèixer els processos cognitius que intervenen en l’aprenentatge de les matemàtiques.

• Comprendre quines són les dificultats específiques en els processos de càlcul i resolució de problemes.

• Adquirir eines i estratègies per a la detecció i avaluació de les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques.

• Adquirir eines i estratègies per intervenir en les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques.
  
Continguts   • Mòdul 1. Contextualització de les Dificultats d’Aprenentatge (DA) de les matemàtiques

- Les matemàtiques com a competència bàsica
- Aprendre matemàtiques
- Continguts rellevants de l’educació matemàtica dels 3 als 12 anys: «què és important que facin?»
- Les DA de les matemàtiques
- Factors rellevants en les DA de les matemàtiques

• Mòdul 2. Dificultats en els processos de càlcul

- El desenvolupament de les habilitats de càlcul
- Què no fan bé els alumnes amb DA en matemàtiques
- El problema de l’avaluació
- La intervenció en operacions bàsiques

• Mòdul 3. Dificultats en la resolució de problemes

- Què fa un alumne competent per resoldre un problema?
- Què no fa bé un alumne quan resol malament un problema?
- L’avaluació en la resolució de problemes
- La intervenció en la resolució de problemes

• Mòdul 4. Intervenció en les DA de les matemàtiques dins l’àmbit escolar

- Consideracions generals de la intervenció educativa en les DA de les matemàtiques
- Anàlisi d’un cas
- Compartir la definició del problema
- Integració de les operacions en la resolució de problemes

• Mòdul 5. Proposta d’activitats per ajudar a desenvolupar els continguts matemàtics bàsics
  
Formador/a   Carol Esquinas / Noèlia Bueno
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants un cop acaba el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat per la formadora de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec de la formadora.

2.1 Avaluació continuada

La formadora va fent un seguiment diari de la participació en les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul fa una devolució grupal de cada activitat.

Les activitats d'aprenentatge de cada mòdul consten de vídeos, imatges, articles, contes, casos, situacions, exercicis, etc., a partir dels quals reflexionem sobre les diferents idees clau del curs. Són les següents:

• Activitats del mòdul 1: CONTEXTUALITZACIÓ DE LES DIFICULTATS D'APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES

- FETS PARANORMALS.
- QÜESTIONANT PIAGET.
- UNA DE BOMBETES.
- ARA VA DE SÈRIES.
- JUGUEM A LA BORSA.
- (2X)7Y/5 = 我什么都不懂.

• Activitats del mòdul 2: DIFICULTATS EN ELS PROCESSOS DE CÀLCUL

- CÀLCUL I ALGORITMES.
- COMPTANT PARELLS.
- L’ORDRE NO IMPORTA.
- TE’N RECORDES?
- QUÈ LI PASSA A L’EMMA?
- MCM O EL JOC DE LA GALLINA CEGA.

• Activitats del mòdul 3: DIFICULTATS EN LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES

- TENIM UN PROBLEMA!
- NO HO ENTENC…
- SUPERESQUEMES I NIVELLS.
- CABDELL DE PROBLEMES.
- TRES BOSSES DE CARAMELS.
- PROBLEMES, REPTES, ENIGMES.

• Activitats del mòdul 4: LA INTERVENCIÓ AMB ELS ALUMNES AMB DIFICULTATS D’APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES

- PRÀCTICA REFLEXIVA.
- MALENTESOS MATEMÀTICS.
- A MI EM SURT AIXÒ!
- ESTRATÈGIES D’AJUDA.
- MILLORANT LA INTERVENCIÓ.
- DAM O DDM?

• Activitats d'aprenentatge del mòdul 5: PROPOSTA D'ACTIVITATS PER AJUDAR A DESENVOLUPAR ELS CONTINGUTS MATEMÀTICS BÀSICS

- MIRADES PEDAGÒGIQUES.
- EN MARC DE P5.
- LA MARIA DE SEGON.
- LA MARTA DE SEGON.
- EN POL DE QUART.
- APORTACIÓ DE CASOS.

2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul, els participants han de respondre a un qüestionari amb 25 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs, cada participant envia a la formadora una valoració escrivint un article titulat «El que he après».
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

• Participar de manera activa i adequada en les activitats d’aprenentatge.

• Superar els quatre qüestionaris d’avaluació (de 25 preguntes cadascun).

La formadora és la responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És la mateixa formadora qui dóna el curs per superat en fer la valoració final o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Aquest curs està destinat principalment a professionals de les etapes Infantil i Primària, però també pot ser adient per a docents d’ESO, ja que algunes dificultats dels alumnes en aquesta etapa tenen el seu origen en conceptes, procediments i estratègies que no van ser correctament adquirits en el seu moment.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).